top of page

Kind van de natuur

Dat natuur goed is voor ons is al lang bekend. Dat we er gelukkiger van worden en ons goed voelen in het bos is ook bekend. Toch kost het ons soms moeite om echt in de natuur te zijn en te leren van wat de natuur ons te bieden heeft. Wij zijn verantwoordelijk onze kinderen een natuurlijke plek te bieden waar ze kunnen leren, hun grenzen kunnen opzoeken en vrij kunnen zijn. Lees hieronder waarom het belangrijk is dat kinderen in aanraking komen met de natuur.
De natuur als leeromgeving

De workshops van De Boomklever vallen onder natuureducatie en natuurbeleving. Ontdekkend leren staat centraal en er wordt geleerd door ervaring. De volgende workshops zijn een greep uit de vele natuurlessen. De workshops worden altijd aangepast aan: de leeftijd, doelgroep, het gebied waar de workshop plaats vindt, het seizoen en het weer.

Belangrijk is dat het buiten plaats vindt en dat de natuur ons dingen leert. Ik wijs de kinderen de weg, leer ze anders kijken en creëer een situatie waarin geleerd kan worden. De volgende workshops geven een beeld wat wat ik doe met De Boomklever.

 

  • Bodemdiertjes zoeken en onderzoeken. Het leven onder ons voeten bestuderen en leren over het belang van de kleinste beestjes in het bos en wat humus is.

  • Eten uit de natuur. Verloren kennis over wat wij allemaal uit de natuur kunnen eten overdragen. We ontdekken hoe een plant eruit ziet, hoe deze ruikt en…smaakt.

  • Sporen zoeken. Hoe langer je kijkt hoe meer leven je in een bos ziet. Waar zijn de dieren geweest, waar wonen ze, wat eten ze? Dit kan je allemaal zien zonder het dier zelf zien.

  • Blotenvoetenpad maken en lopen en voelen met je “voelsprieten” (handen en voeten) net als een insect. Leren over zintuigen, de verschillende manieren voelen, ruiken en de weg bepalen bij dieren.

  • Paddenstoelen speurtocht.

  • Modder. Het belang van modder voor dieren. Spelen met modder en lekker vies mogen worden. De vrijheid ervaren als je vies mag worden en je helemaal vrij bent.

  • Bomen en bladeren. Het onderzoeken van alle verschillende bomen om ons heen dmv een bladerspel, zoekkaarten en een verzamelopdracht.

  • Waterdiertjes zoeken en onderzoeken. Het leven in een sloot of vijver ontdekken met zoekkaarten, onderzoeksbakken en loeppotjes.

 

Behoefte aan natuureducatie

Er is behoefte aan meer natuureducatie voor kinderen. Ouders, scholen en opvang zien al vaker de noodzaak van leren in de natuur. Kinderen zijn al meer gericht op binnen spelen en er blijkt een zogenaamd natuurtekort bij kinderen te zijn.(BRON) Hier wil ik wat aan doen.  Mijn doel is dat natuureducatie een standaard onderdeel wordt binnen het onderwijs. Je leert met je hoofd, handen en hart binnen een klaslokaal en je doet dit buiten in een natuurlijke omgeving. Alleen op deze manier komen alle mogelijke manier van leren aan bod en sluit het aan bij de vele verschillende leerstijlen van kinderen.

 

Resultaten die bereikt worden in een natuurles:

  • Ervaren van rust

  • Gevoel van vrijheid ervaren

  • Creatieve oplossingen bedenken

  • Weerbaarder gedragen, samenwerken als team

  • Meer zelfvertrouwen hebben, je kan helemaal jezelf zijn in een bos

  • Kwaliteiten ontdekken die buiten zichtbaar worden.

  • Kennis opdoen over de natuur, het milieu en de wereld om hen heen

  • Een relatie opbouwen met de natuur, de natuur al beter snappen en zich hiermee verbinden.

bottom of page